۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۲۹

به مناسبت نخستین شب قدر/

وعده‌گاه قدر، آغاز قدروقیمت متفاوت انسان/ وسوسه شیطان در شب قدر راهی ندارد

وعده‌گاه قدر، آغاز قدروقیمت متفاوت انسان/ وسوسه شیطان در شب قدر راهی ندارد

شاهرود - خبرگزاری مهر: بار دیگر روزشمار بندگی و عبودیت ورق خورد و دوباره به وعده گاه قدر، آغاز قدر و قیمت متفاوتی از انسان رسید، جایی که گره‌ها گشوده می شود، سرنوشت ها رقم می خورد و گم شدگان راه خود را در انوار متلالأ فیض الهی می یابند.

نیمه دوم ماه رمضان رو به پنهان شدن می‌رود و شب های قدر، شب‌های منزلت، شب‌های رقم خوردن سرنوشت یک ساله فرا می‌رسد، شبی که قرآن بر قلب گل سر سبد عالم امکان نازل می‌شود و آن گاه این کلام معجزه گر الهی از قلب‌ها بر سرها گرفته می‌شود تا به آبروی آن دلی نشکند، نفسی نایستد، نگاهی نمیرد، پایی نلغزد، دستی نلرزد و انسان در راه الهی باقی بماند.

شب قدر، شب غیر مکشوف و ناشناخته

شب قدر با تمام حرف‌ها و سخنانی که در باب آن رفته هنوز ناشناخته و غیر مکشوف بین چند شب نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و یا بیست و هفتم باقی مانده و شاید به همین دلیل است که این شب‌ها برای تک‌تک مسلمین پیچیده در دعا، شب زنده‌داری، نذر، انفاق، نیایش، نماز و بندگی است تا پوزشی باشد بر لغزش هایشان و دست دعایی کوتاه بر رقم زدن سرنوشتی بهتر در سالی دیگر.

در روایات آمده اگر کسی توفیق توبه راستین در این شب را بیابد و به این واسطه خیر دنیا و آخرت را از خواند متعال بخواهد، پرونده‌ای که برای او بعد توبه گشوده می‌شود زمینه سعادتمندی‌اش را فراهم می‌کند و او را به خیر دنیا و آخرت می رساند.

جایگاه ویژه شب در مسائل معنوی

شب در مسائل معنوی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به عنوان مثال خداوند برای اهدای تورات، حضرت موسی را به مناجات شبانه فرا خواند "اربعین لیله" و یا زمان مناسب برای استغفار را هنگام سحر می داند " و بالاسحار هم یستغفرون" یا اینکه عروج پیامبر به آسمان هفتم به هنگام شب صورت گرفته است "اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام" همچنین پیامبر صلوات الله علیه مامور به انجام مناجات و عبادات شبانه بود " و من اللیل فتهجد به نافله لک".

همچنین خداوند متعال در قرآن عابدان در شب را ستایش می‌کند "یتلون آیات الله اناء اللیل" و به تسبیح در شب سفارش ویژه دارد "فسبحه لیلا طویلا" و شاید تقارن شب تقدیر بشر با شب نزول قرآن، رمز آن باشد که سرنوشت بشر، وابسته به قرآن است، اگر پیرو قرآن باشد، سعادت و رستگاری و اگر دور از قرآن باشد، شقاوت و بدبختی برای او رقم می خورد.

راز مخفی بودن شب قدر

از آن جا که در روایات متعدد آمده که کار نیک در شب قدر بهتر از کار نیک در هزار ماه بدون شب قدر است شاید رمز آن که این شب میان چندین شب مخفی است این باشد که مردم شب های متعدد را به عبادت بپردازند، کسانی که یک شب آن را درک کرده اند مغرور نشوند و کسانی که آن را درک نکرده‌اند از باقی شب‌ها مأیوس نشود.

آن چه با اهمیت به نظر می‌رسد توجه به این نکته است که خداوند متعال در سوره قدر اشاره می‌کند که همه زمانها و مکان‌ها مانند یکدیگر نیستند و بعضی بر بعض دیگر برتری دارند و تاکید می کند که برای امور مقدس باید زمان مقدسی هم انتخاب شود " لیله القدر خیر من الف شهر" .

کید و وسوسه شیطان در شب قدر موثر واقع نمی‌شود

شب قدر، شب سلامت فکر و روح آدمی و تعالی به سوی خداوند است که می‌توان با توبه، الطاف الهی را به خود جلب کرد و تقدیر امور را به سوی سعادت پیش برد چرا که با توجه به آیه "سلام هی حتی مطلع الفجر" لطف و عنایت ویژه الهی نسبت به بندگان در شب قدر است که سلامت و رحمت و برکت را به دنبال دارد و باب نقمت و عذاب را می بندد، زیرا کید و وسوسه شیطان در آن شب موثر واقع نمی‌شود.

اين شب است که قدر و شرف را به انسان که مخاطب سلام و صلوات خدا و حمل عرش و خدا و ملائكه الهي است بدهد اما تا كدام مرتبه نصيب مخاطب بشود، چه سلامي، او را دريافت بكند بسته به انسان و درک او از این شب و میزان اعمالش است.

پس در شب قدر که هم به معناي شرف و فضيلت است، هم به معناي تقدير امور، ما هم مقدرات جوامع انساني، اسلامي و شيعي را از خداي سبحان مسئلت می كنيم و هم شرف و منزلت خود را در اين شب از ذات اقدس اله درخواست داریم كه ما را با آبرومندي در دنيا و آخرت اداره كند و به غير خود وا نگذارد.

.....................................
الهام صادقی خبرنگار مهر

کد خبر 2105218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha